موضوع: "فراخوان"
کالای ایرانی یعنی احترام به بازوی طلایی کارگر ایرانی یعنی مرهمی بر پینه های دست کارگران کالای ایرانی یعنی عشق به وطن ،نمو کودکان ایرانی در گهواره ی تولید و استقلال یعنی نان بر سفره ی خودی نه بیگانه یعنی ارزش عرق جبین کارگر ایرانی
اکنون باید این تولید را ملی کنیم در وطن خودکفایی را تجلی کنیم
تولید ملی یعنی تپیدن قلب اشتغال ولبخند کارگر ایرانی وسربلندی ایرانی تولید ملی یعنی صرف شدن فعل توانستن و قدر دانی از پینه های دست کارگران ایرانی
تولید ملی یعنی من و تو ما میشویم و میتوانیم نه تنها کالا بسازیم بلکه کشور بسازیم و آینده سازان شویم
تولید ملی یعنی مصاف فن با ابتکار و خلاقیت
تولید ملی یعنی چرا خودمان نه ؟ما از دیگران کمتر نیستیم
تولید ملی یعنی خشت و بنای جامعه یعنی روح در کالبد بازار ایرانی یعنی رخنه نکردن بیگانه
تولید ملی یعنی من ایرانیم آرمان ایرانی و فرهنگ ایرانی دارم و کالای ایرانی فرهنگ غنی ایرانی و سازگاری من و ایرانی بودنم
ز.ک
امروزه اهمیت اتکا به تولید داخلی و افزایش صادرات غیر نفتی بر کسی پوشیده نیست و با توجه به اینکه خلع ید بیگانگان از امورات داخلی و حذف دخالت اجانب جز به واسطه عدم وابستگی اقتصادی بر آنها میسر نخواهد بود لذا اهتمام بر تولید داخلی و تبعا شکوفایی و پویایی اقتصادی نقش به سزایی بر ارتقاء جایگاه ملی در میان کشورهای جهان سوم خواهد داشت. از این رو چشم پوشی از کاستی های موجود در بستر تولید و همراهی کردن تولید کنندگان از طریق خرید کالای داخلی سبب جایگیری صنعت ملی در قطار صنایع کشورهای توسعه یافته میگردد
از طرفی تن دادن به تحریم ها و تحمل فشار های بیگانگان جز به امداد تولید داخل، روزنه خلاصی ندارد و در غیر اینصورت استعمار گران هر آنچه که طرح ریزی نمایند به کار گرفته و تار و پود کشور را از هم خواهند گساند
چند سالیست که نامگذاری ها توسط رهبر فرزانه انقلاب، بر محور اقتصاد و تولید است. چرا که این دو مهم به صورت مستقیم در ارتباط می باشند. نمی توان پایه های اقتصاد را استوار و مقتدر متصور شد و در عین حال از تولید ملی چشم پوشید.
ما بعنوان شهروندان یک جامعه اسلامی همچنان که برابر قاعده نفی سبیل شرعاً وظیفه ی بستر سازی برچیده شدن نفوذ کفار را داریم، بعبارتی با مصرف کالای ایرانی به یکی از وظایف خود عمل نموده ایم.
از سوی دیگر تولید کنندگان باید در نظر داشته باشند که در این برهه از زمان و با غوغای تبلیغات کالاهای خارجی، نباید در قیاس کیفی، در کفه سبک تر ترازو قرار گیرند و با پشتکار چالش ها را به جان خریده و در نیل به اهداف خود ثابت قدم باشند.
ز.ک
فضای مجازی اگر بدون مدیریت زمان استفاده شود موجب اتلاف عمر و همچنشن ضربه زدن به زندگی شخصی افراد ،زن مسلمان باید به این نکته توجه داشته باشد که چه وظایف مهمی دارد از جمله تربیت فرزند همسرداری خانه داری حال که در فضای مجازی حضور دارد باید طوری زمان را مدیریت کند که به وظایف دیگرش لطمه وارد نشود و همچنین زمانی را که برای فضای مجازی گذاشته است نیز به بهترین نحو و تبلیغ سبک زندگی دینی مطابق با الگوهای دینی باشد .
دین اسلام کاملترین دین و برنامه الهی برای سعادت انسان است، که در ارائه قانون های متقن درباره سبک و روش زندگی هیچ موردی را فروگذار نکرده و همه آنچه که انسان در زندگی فردی، اجتماعی و حیات انسانی خویش بدان نیازمند است را در برنامه ای کامل و پویا در اختیار انسان قرار داده است. از جمله مواردی که در متون اسلامی مورد توجه قرار گرفته مسئله زمان است که در زمره یکی از بزرگترین نعمات الهی به شمار می آید. برنامه ریزی و مدیریت فرصتها آن قدر مهم است که بارها خداوند در قرآن کریم بدان سوگند یاد نموده[1] و انجام عباداتی مانند حج، روزه، نماز، و… را مشروط و منوط به مدیریت زمانی این اعمال، در زمان معین دانسته است. چنانکه آیات شریفه ای که دلالت بر تعیین ساعت نماز و روزه می کنند، وجوب رفتار عبادی را مستلزم انجام در یک بستر زمانی مشخص دانسته است که می باید انسان از نظر زمانی و وقتی آنرا محاسبه نموده و سر وقت، آنرا به انجام رساند.[2] از سویی کلام وحی با طرح مسأله محدود بودن و کوتاه بودن عمر، انسان را نسبت به اهمیت آن گوشزد می کند و افرادی که در باتلاق یکنواختی و روزمرگی زندگی دچار رکود شدند را زیانکاران و برشکستگان روز قیامت معرفی می کنند. آنچه از آیات قرآن کریم برمی آید گویای این است که زمان و عمر آدمی بسیار کوتاه است. این واقعیت مهم را انسان زمانی درک می کند که اجلش فرارسیده، دستش از این دنیا کوتاه و از آن خارج گشت. اینجاست که می فهمد، توقفش در این دنیا عصرگاه یا صبحگاهی بیش نبوده[3] و یا احساس می کند که تنها ساعتی از روز را در دنیا مانده است.[4] قرآن کریم برای پی بردن ارزش زمان از برخی از اتفاقات راز آلود پس از مرگ پرده برداشته و حال افرادی را حکایت می کند که پس از مرگ، خواهان بازگشت دوباره به دنیا و تدارک فرصتی جدید هستند، که با عدم اجابت پروردگار روبرو می شوند.[5] اینان چون عمر خود را در بی حاصلی و بی خبری سپری کردند، هنگام غروب آفتاب زندگی آرزو می کنند که ای کاش برای زندگی زمان بیشتری در اختیار داشتند. لیکن خداوند هرگز مرگ کسی را آن هنگام که اجلش فرا رسید، به تأخیر نمی اندازد.[6] این درحالی است که قدر عمر خود را ندانسته و تمام ابزارها و استعدادهای تکاملی خویش را در هنگامه حیات بی بهره گذارده و بدین سان به خویشتن ظلم روا داشتند.[7]
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛(1)
و به زنان مؤمن بگو كه چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینتهاى خود را جز آن مقدار كه پیداست آشكار نكنند و مقنعه هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینتهاى خود را آشكار نكنند، جز براى شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همكیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود كه رغبت به آن ندارند، یا كودكانى كه از شرمگاه زنان بى خبرند. و نیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت كه پنهان كردهاند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه كنید، باشد كه رستگار گردید.»
زن مسلمان باید برای گذاشتن عکس پروفایل خود در فضای مجازی بسیار دقت کند و به چند سوال پیش خود پاسخ دهد:
آیا در فضای مجازی طوری حاضر شده است که مورد رضایت خداوند متعال باشد؟
آیا مطابق با ارزش ها و الگوهای او می باشد؟
آیا مطابق با سیره عملی الگوی ما حضرت زهرا سلام الله علیها در مقابل کسی که او را نمیدید و بینایی نداشت حجاب داشتند، می باشد؟
گاهی این مسئله به ذهن افراد می رسد که چون مخاطب در فضای مجازی خود فرد را نمیبیند می توان از عکس پروفایل از چهره خود قرار دهد بدون حجاب در شأن زن مسلمان
اما بانوجان محجبه شما نیز بدان که فضای مجازی امنیت بسیار کمی دارد و اینکه تصویر خود را ولو با حجاب در پروفایل خود قرار دهید صحیح نمی باشد و بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید
واقعیت اینست که بین فضای مجازی و فضای حقیقی تفاوتی وجود ندارد و همین مسئله که برخی تصور میکنند، به دلیل عدم حضور محسوس سایرین، می توانند در فضای مجازی امنیت بیشتری داشته باشند، فرضی سراسر اشتباه است و باید گفت که به عنوان یک اصل اساسی و محوری در اسلام، حفظ حجاب چه توسط زنان و چه مردان، بیقید ضروری است و این امر در هیچ فضا و مکانی از شمول استثنا خارج نشده است، مگر اینکه کسی هم از دیانت خود دست شسته باشد وهم از امنیت خود خسته شده باشد که « بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ» انسان از وضع خود آگاه است.
امام علی (علیه السلام ) فرمودند: نابینایی در خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) وارد شد حضرت خود را پشت پرده یا دیوار پوشاند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود چرا با این که نابینا تو را نمیبیند از وی حجاب میگیری؟ عرض کرد: اگر او مرا نمیبیند، من که او را میبینم و او نیز بوی مرا استشمام میکند.
«فقال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) : اشهد انک بضعه منی» پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در تایید رفتار حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند گواهی میدهم که تو حقا پاره تن من هستی.(2)
پی نوشت :
1-قرآن کریم ،نور /31
2-مجلسی ،محمد باقر بن محمد تقی،بحارالانوار ،دار احیاء التراث العربی،بیروت ،ج43 ، 1411ه ق، ص191
سلام خوشحال میشم ما را در کانال تلگرامی همراهی بفرمایید
بر روی لینک زیر کلیک نمایید :
akhlaghi313@
ماه صفر در حال اتمام است میخواهم در این متن به سوال پاسخ دهم در قیامت در کدام دسته ام؟ زنان شام و کوفه بعد از واقعه عاشورا یا زینبی ها ….
ابا عبدالله نسبت به حفظ حریم اهل بیت و حفظ آن ها از معرض نامحرمان از هیچ تلاش و حرکتی فروگذاری نکردند و هم خود آن بزرگواران در کربلا و در طول اسارت هیچگاه و هیچ لحظه از حفظ حجاب و عفاف خود غفلت نکردند که اینها میتواند درسآموزی برای جامعه امروز ما باشد.
رفتار توام با عفاف و رعایت حجاب همسران و دختران شهدای کربلا و حضرت زینب، نمونه عملی متانت بانوی اسلام بود. امام سجاد علیهالسلام نیز تا میتوانست، مراقب حفظ شئون آن بانوان بود. در کوفه به ابن زیاد گفت: ای ابن زیاد اگر اهل تقوایی، مرد مسلمان و پاکدامنی را همراه این زنان بفرست.
هدف از نقل این نمونهها نشان دادن این نکته است که هم خاندان امام حسین(علیه السلام)، نسبت به حجاب و عفاف خویش مواظبت داشتند، و هم از رفتار دشمن در اینکه حریم حرمت عترت پیامبر را نگاه داشته و آنان را در معرض تماشای مردم قرار داده بودند، به شدت انتقاد میکردند.
خواهرم! برادرم! واقعه کربلا فقط گریه و عزاداری نیست. باید از آن درس عفّت و غیرت گرفت. خواهران باید درس حجاب و برادران درس مردانگی بگیرند. معرفتمان را نسبت به کربلا و عاشورا بیشتر کنیم.کاش بدانیم که روز تاسوعا و عاشورای حسینی روز مد و مدگرایی نیست! روز خنده و شادی نیست! روز خودنمایی نیست! چرا اگر به خیابان ها می آییم جهت زنده نگه داشتن واقعه عاشورا و همدردی با اسرای خاندان اهل بیت، باید با بد حجابی و بی عفتی خودمان را نشان دهیم و قلب امام نازنین آقا و سرورمان صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که دلش خونبار واقعه ی عاشورا و مصیبت عمه اش زینب (سلام الله علیها) است به درد بیاوریم؟! چرا باید با گناهان مان سیلی به صورت صاحب الزمان بزنیم؟! چرا همدرد با امام غریبمان نمی شویم؟! چرا شیطان را در روز عزای امام حسین (علیه السلام) از خود راضی نگه می داریم ولی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از خود می رنجانیم؟! او هر صبح و شام برای مصیبت عاشورا گریان است و خون می بارد. اگر ما ذره ای از مصیبت اباعبدالله (علیه السلام) را درک کنیم، هیچ وقت حاضر نمی شویم در روز عزایش ظاهر خود را با آرایش های غلیظ و بد حجابی و بی عفتی نمایان کنیم و به جای اینکه همدردی کنیم با زینب کبری (س) که کلامش عفت و غیرت بود، همراه می شویم با زنان کوفی و شامی و خاندان ابن زیاد که بعداز به شهادت رسیدن امام حسین و یارانش شادی و هلهله کردند . پس بیاییم تسلی خاطر دل امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشیم نه زخمی بر قلبش. بیاییم اگر مهدی فاطمه(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ندای: هل من ناصر ینصرونی سر داد، آبرومندانه به آن حضرت لبیک بگوییم. بگذارید عزادری هایمان مورد قبولش واقع شود و دعاگویمان باشد و در آخرت شفاعتمان کند.
البته باید گفت، تا حدودی این دوراهیِ «رفتن یا نرفتن» بیراهه نباشد و این نگرانی طبیعی باشد. با این حال، با رعایت برخی موارد ضروری و لازم، نه تنها حضور دختران، نگران کننده نخواهد بود بلکه این حضور باعث جلوه بیشتر راهپیمایی عظیم شیعیان خواهد شد.
۱- به خاطر داشته باشید که این مسیر، مسیری هموار نیست. در این سفر، «مسیر» مهمترین مرحله سفر است؛ پس لازم است اقدامات امنیتی مناسب را اندیشیده باشید. از مهمترین این اقدامات، ثبتنام در یک کاروان معتبر و همراهی با آن است. بنابه توصیه وزارت خارجه و سازمان اوقاف، سفر انفرادی به عتبات برای مردان نیز ممکن است با مشکلات و خطراتی همراه باشد، و این در مورد زنان به مراتب بیشتر خواهد بود.
۲- تمام لوازم مورد نیاز خود را در یک کوله پشتی که حمل آن برایتان سخت نباشد، قرار دهید. دقت داشته باشید که این بار را تا انتهای سفر خودتان باید حمل کنید، پس فقط ضروریات را به همراه داشته باشید.
۳- بردن خوراکی، با وجود موکبهای فراوانی که در مسیر وجود دارد، حمل بار اضافی است. تنها مقداری خشکبار برای تأمین انرژی ازدسترفتهتان کافی است.
۴- برداشتن داروهایی ضروری(فشارخون، دیابت، قلب و…)، به همراه تعدادی مسکن و قرص سرماخوردگی، پماد ضدحساسیت، شلکننده عضلات، پماد ضدعرقسوزی و در صورت نیاز باند هم خوب است. البته به خاطر آبوهوای سرد و آفتاب تند روز عراق، کرم ضدآفتاب و نرمکننده هم به همراه داشته باشید و ترجیحاً از پوشیه یا چادرهای نقابدار برای جلوگیری از سوز عصرگاهی و آفتاب ظهر استفاده کنید. به همراه داشتن چتر، خصوصاً از نوع بزرگ و دستوپاگیر آن چندان توصیه نمیشود.
۵- حتماً لیموترش و نمک را فراموش نکنید؛ چکاندن چند قطره آب لیمو بر روی غذاهای گوشتی تا حد زیادی از مسمومیت احتمالی آنها جلوگیری کرده و مانع مشکلات بعدی خواهد شد. به همراه داشتن مقداری عسل، در بطریهای نوشابه هم مفید خواهد بود.
۶- به همراه داشتن ملحفه و ماسک هم در طول مسیر بیفایده نخواهد بود؛ در صورتی که جا دارید و احساس نیاز میکنید، یک پتوی سفری کوچک یا کیسهخواب هم برای مواقع اضطراری احتمالی به همراه داشته باشید.
۷- حتماً ۲ الی ۳ چفیه و یک حوله متوسط بیاورید. چفیه علیرغم فضای اندکی که اشغال میکند، کاربردهای زیادی دارد. پوشاندن سر و گردن، خشککردن دست و صورت و انداختن روی بالشهای خواب و استفاده به جای سجاده و حتی حوله، از موارد مصرفی چفیه است؛ اگر راحتید میتوانید چند چفیه را جایگزین خیلی از لوازمتان کنید.
۸- لوازمی مانند قاشق و چنگال و یک چاقوی کوچک و استکان یا لیوان کوچک نشکن و دستهدار، مسواک و خمیردندان کوچک سفری و صابون کوچک ترجیحاً مایع، ژل ضدعفونیکننده و چند شامپوی کوچک هتلی، مهر و جانماز جمعوجور، دستمالکاغذی خصوصاً دستمال مرطوب و لوازم بهداشتی ضروری را نیز فراموش نکنید.
۹- قرآن و مفاتیح و قلم و دفتر، همراه جدانشدنی شما خواهند بود؛ هرچند امروزه، تلفنهای همراه بسیاری از این اقدامات را انجام میدهد، اما گاهی فرد با دست گرفتن قرآن راحتتر است. میتوانید از تلفن همراهتان به عنوان پخشکننده صوتی برای شنیدن سخنرانی، مداحی، دعا و قرآن در طول مسیر پیادهروی استفاده کنید؛ پس حتماً پیش از سفر آن را به هرآنچه دوست دارید مجهز کنید.
۱۰- اگر جهت اطمینان یک دست چادر اضافه هم به همراه داشته باشید، ضرر نخواهید کرد. علاوه بر چادر از روسریهای نخی که در طول مسیر اذیتتان نکند و در برابر سرما و گرما فشار اضافه وارد نکند، استفاده کنید. اگر پوشیه ندارید میتوانید پارچه مشکی نرم مستطیلی که جلوی صورت را بگیرد تهیه کرده و کش دوخته و چیزی شبیه پوشیه درست کنید. سعی کنید لباسهای گرمی که به همراه میبرید هم لباسهایی دکمهدار یا زیپدار باشد که پوشیدن و درآوردن آن به راحتی انجام بگیرد.
دختری با موهای پریشان شالی بر سر کرده که تنها قسمتی از مو هایش را پوشانده و آرایشی بر صورت دارد و مانتو مشکی پوشیده و در مراسم عزاداری سالار شهیدان آقا امام حسین علیه السلام شرکت کرده است،احسنت به او بخاطر لباس مشکی که برتن کرده به احترام مولا و خداروشکر که او در این محفل قرار گرفته است صحبتم با همان دختر است ….
دختر خانم عزیز خوش به حالت که خدا روزیت کرده در هیئت آقا امام حسین علیه السلام که بی شک خود مادر دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها و آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حضور دارند
دختر خانم عزیز احسنت به تو و شعورت و ادبت شاید مانند حر بخاطر ادبت وارد مجلس شده ای و خدا نگاهت کرده احسنت به تو که لباس مشکی بر تن کرده ای به احترام مولا اما عزیز به احترام خانم حضرت زینب سلام الله علیها حجابت را هم رعایت کن یادت باشد که حجاب امانتی است در نزد تو نکند در قیامت شرمنده خانم شویم
دختر خانم عزیز حیف است آمدی در مجلس آقا و جایی که قطره اشکی برای آقا گناهان را از بین می برد و تو با بی حجابی خودت و دیگران را به گناه بیندازی…
نکند شیطان با جملاتی همچون ظاهر مهم نیست دلت پاک باشه ….فریبت دهد که هیچ مقبولیتی ندارد این جمله خداوند می فرماید : وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَهٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ (سوره مائده، آیه ۹)«خداوند کسانى را که ایمان آورده و عمل هاى شایسته کرده اند وعده داده که آن ها را آمرزش و پاداشى بزرگ است.» ظاهر در کنار نیت و قلب …
یا در روایتی آمده :الْإِیمَانُ تَصْدِیقٌ بِالْجَنَانِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَان «ایمان، تصدیق با دل و اعتراف با زبان و التزام در عمل است.» (بحارالانوار، ج۶۶ ص۷۴)
نکند فرصتت را از دست بدهی و کوچک بشماری که بهترین روزیت شده عزاداری آقا امام حسین علیه السلام نگاهت و حجابت را حفظ کن
دیگر چیزی تا پایان ماه محرم و صفر باقی نمانده است نمی دانم چه قرارهایی با مولایمان بستید،اما قرار اصلیمان با خانم حضرت زینب سلام الله علیها این باشد چادر از سرمان نیفتد ….
عفاف زینبی حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) مظهر فضیلت های انسانی بود. او الگوی بی بدیلی بود که حقیقت وجودی اش نه قابل توصیف است نه قابل درک. هنگامی که اهل بیت پیامبر در کوفه در خانه ای بازداشت بودند،اجازه ندادند جز کنیزان، کسی وارد آن خانه شوند. در سخنرانی خود در کاخ یزید نیز بر این گونه شهر به شهر گرداندن بانوان، اعتراض کرد و فرمود: «ای پسر آزادشدگان! این قانون عدل و انصاف است که زنان و کنیزان خود را در پشت پرده جای دهی، ولی دختران رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) را به صورت اسیران بدین سوی و ن سوی کشانی؟ پرده حجاب ایشان را بردری و دشمنان ایشان را از شهری به شهری ببرند و اقراد بیگانه و فرومایه چهره آنها را بنگرند؟»
علامه مامقانی درباره آن حضرث می گوید: «، بانوی بنی هاشم است که در صفات ستوده شده، برترین است و کسی جز مادرش بر او برتری ندارد؛ تا جایی که اگر بگوییم صدیقه کبرا است، حق گفته ایم. او در پوشیدگی و حجاب چنان بود که کسی از مردان در زمان پدر و برادرش او را ندید، جز در واقعه کربلا».
شاعر خوش ذوق نیز از زبان زینب (سلام الله علیها) او را چنین معرفی می کند:
من کیستم فروغ سپهر محبتم
نور خدا و معنی سرّ ولایتم
هرجا که عشق خیمه زند حسن یوسفم
هرجا عفاف پرده کشد راز خلوتم
از جلوه عفاف به عالم ندیده است
چشم ستاره پرتویی از رنگ عفتم
من زینبم سلاله زهرای اطهرم
منبع: عفت فاطمی، الگوی فاطمی،نرگس قدیری،کتابخانه دیجیتال ص139.138
نهضت عاشورا برای احیای ارزشهای دینی بود. در سایه آن حجاب و عفاف زن مسلمان نیز جایگاه خود را یـافـت و امـام حـسـیـن (علیه السلام) و زیـنـب کـبـری و دودمـان رسـالت، چـه بـا سـخـنـانـشـان، چـه با نحوه عـمـل خـویـش، یـادآور ایـن گـوهـر نـاب گـشتند. برای زنان، زینب کبری و خاندان امام حسین (علیه السلام) الگـوی حـجـاب و عـفـاف هستند. ایـنـان در عـین مشارکت در حماسه عظیم و ادای رسالت حسّاس و خطیر اجتماعی، متانت و عفاف را هم مراعات کردند و اسوه همگان شدند.
آیا نماز ظهر عاشورا توسط امام حسین(علیه السلام) در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت،عمل صحیحی بود؟
پاسخ :
نماز خواندن امام در ظهر عاشورا از چند جهت قابل توجه و بررسی است:
1 – وظیفة دینی و شرعی: امام(علیه السلام) از ابتدای حرکت و قیام، دین اسلام و احیای احکام الهی و سنت پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) را اساس حرکت و قیام خود معرفی میکند و در تمام حوادث و برخوردها، از دایرة شرع و احکام الهی خارج نمیشود. در بین احکام اسلام، نماز اهمیت خاصی دارد و به هیچ وجه ترک پذیر نیست، حتی اگر فوت گردد، باید قضای آن به جا آورده شود.
اگر فردی عذر شرعی دارد و از به جا آوردن نماز در حالت ایستاده ناتوان است، باید تکیه دهد یا بنشیند یا نشسته تکیه دهد یا بخوابد، و خلاصه در هر صورت که برای او ممکن است،نماز را به جا آورد؛ حتی اگر فردی در حال غرق شدن است و وقت نماز تنگ میباشد، باید با اشاره نماز بخواند.
گناهکاران نیز نباید نماز را ترک کنند، مثلاً اگر فردی مشروب خورده و مست است، باید بعد از خارج شدن از حال مستی، خود را پاک کرده و نمازش را بخواند…
“سرّنی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود”
حجاب و وقار حضرت زینب (سلام الله علیها) نمونه ی بارز الگو بودن ایشان در تمام طول اسارت توسط سپاه یزید و عمر سعد است.حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در این ایام با خطابه های بی نظیر خود نیز در مسیر شام به خونخواهی امام حسین (علیه السلام) و هفتاد و دو تن از یاران بزرگوارش پرداختند.
ایشان پرستار بزرگ کربلا بود چنانکه پس از عاشورا؛ از بازماندگان ایثار و رشادت پرستاری می کردند.
طبق روایات مختلف در طول سفر امام حسین(علیه السلام ) به کربلا بارها با خواهر خود به گفتگو پرداخته و با ایشان درد دل کردند.
شیرزنی که همراه و پابه پای برادر در ستیز حق و باطل همراه شد هماره احیاء گر حجاب فاطمی و امر به معروف و نهی از منکر بودند.
دختر بی همتای حضرت زهرا (سلام الله علیها) که حجاب و متانت خود را از مادرش به ارث برده بود و هماره حافظ ارزشهای والای دینی و اسلامی بود.
ازآنجا که ترییت و فرهنگ و وراثت و اکتساب، همه و همه در شکل گیری شخصیت انسان تاثیر تام دارند، فرزند حضرت زهرا(سلام الله علیها)، زینب کبری(سلام الله علیها)که در این خانه وتحت تربیت شیوه های حضرت زهرا(سلام الله علیها) وحضرت علی(علیه السلام) قرار گرفته بود، دقیقا پیروی و الگو از آن دو معصوم را در سیره و اخلاق پیش گرفت و دقیقا در همین راستا شیوه حضرتش در مساله حجاب و حضرت (سلام الله علیها) در اهمیت حجاب و مساله عفاف زن همانقدر که حضرت زهرا(سلام الله علیها) تکیه داشت، سفارش نمود ولی از آنجا که در متون روایی ما و آثار تاریخی راجع به حضرت زینب(سلام الله علیها) به جنبه های مبارزاتی آن حضرت اشاره بیشتری شده چه بسا مطالب و و فرمایشات آن عزیز در ارتباط با حجاب منقول نگشته است اما همان مطلب کم و گفته های جسته و گریخته ای که با تتبع زیاد از گوشه و کنار بدست می آید، دلالت تامی بر مسئله دارد که برای نمونه به یکی دو مورد اشاره میکنیم:
درباره ی امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) روایاتی از پیامبر بزرگوار اسلام و ائمه ی اطهار (علیه السّلام) وارد شده که اهمیت و ضرورت بحث مهدویت را از همان سال های نخستین ظهور اسلام می رساند. یکی از اخبار مهمی که از جانب نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به دست ما رسیده است، بیان صفات و ویژگی های امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) در خطبه غدیر است؛ آن هم با عباراتی زیبا و در زمانی حساس که بحث انتساب امیرالمؤمنین (علیه السّلام) مطرح بود.
مقدمه
در خطبه ی شریف غدیر به امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) توجه خاصی شده است و سه فراز خطابه، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به وجود مبارک آن حضرت اشاره فرموده اند. در فراز اول می فرمایند:
« مَعَاشِرَ النَّاسِ آمَنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی اُنزِلَ مَعَهُ مِن قَبلِ أن نَطمِسَ وُجُوهاً فَنَّرُدُّها عَلی أدبارِها … مَعاشِرَ النّاسِ، النُّورُ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مَسلوکٌ فِی ثُمَّ فی عَلیِّ بنِ أبی طالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسلِ مِنهُ إِلَی القائِمِ المَهدِیِّ، الَّذِی یَأخُذُ بِحَقِّ اللهِ وَ بَکُلِّ حَقِّ هُوَ لَنَا.»
در این قسمت، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به صراحت جریان نور را علاوه بر خود، در امیرالمؤمنین (علیه السّلام) و امامان از نسل ایشان تا مهدی موعود (عج الله تعالی فرجه الشریف) جاری و ساری می دانند و آن بزرگوار را گیرنده ی تمام حق الله و حق اهل بیت (علیه السّلام) که به آن ها ظلم شده است معرفی می کنند.
فراز دوم از گفتار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که اصل نگارش ما را در بر می گیرد به صورت مستقل به امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) و بیان ویژگی های آن حضرت اختصاص دارد. حساسیت این قسمت از سخن را از آن جا می توان دریافت که حضرتش هجده بار مردم را با تکرار لفظ هشدار دهنده «ألا» (= هان، آگاه باشید!) به دقت در کلام خود فرا می خواند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در آغاز این بخش، بار دیگر روند پیوسته ی نبوت و امامت را مطرح نموده و یادآور می شوند که سررشته ی این نظم، در دست علی (علیه السّلام) است و پایان بخش این روند، حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود:
«مَعاشِرَ النّاسِ، ألا وَ إنّی رَسولٌّ وَ عَلِیٌّ الإِمامُ وَ الوَصِیُّ مِن بَعدی،… ألا إنَّ خاتَمَ الإَئِمَةِ مِنَّا القائِمَ المَهدِی»
پس از آن، بیست و یک ویژگی اساسی و مهم آن امام را ترسیم می نمایند که به آن ها خواهیم پرداخت.
سومین فراز، اواخر خطابه و هنگام بیعت گرفتن از مردم است که می فرمایند:
«فَأمِرتُ أن آخُذَ البَیعَةَ مِنکُم وَ الصَّفقَةَ لَکُم بِقَبُولِ ماجِئتُ بِهِ عَن اللهِ عَزَّوَجَلَّ فی عَلِیٍّ أمیرِ المُؤمِنینَ وَ الأوصِیاءِ مِن بَعدِهِ الَّذینَ هُم مِنِّی وَ مِنهُ إمامَةٌ فیهِم قائِمَةٌ، خاتِمُها المَهدیُّ إِلی یَومِ یلقَی اللهَ الَّذی یُقَدِرُ وَ یَقضی»
« مأمورم که از شما پیمان بگیرم تا دست در دست من نهید، در پذیرش آن چه از سوی خداوند درباره ی علی امیر المؤمنین (علیه السّلام) آورده ام و درباره ی اوصیای پس از او که از من و اویند، این امامت در میان آنان پایدار است و خاتم آنان مهدی (علیه السّلام) است و پیشوایی استوار است تا روزی که با خداوند قدر و قضا دیدار کند (قیامت)».
نقطه اوج خطبه ی غدیر که از افتخارات شیعه به شمار می آید این است که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آینده ی جهان را به صورت تابلوی بسیار دقیق و زیبایی طراحی کرده اند (همین فراز دوم). البته در سه جای دیگر هم (دو بار در قسمت ششم و یک بار در قسمت دهم خطابه) درباره ی امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) مطالبی را گفته اند؛ ولی قسمتی که دارای حساسیت است و اگر کنار هم چیده شود، حکومت، شخصیت، علم، عصمت و ولایت تکوینی امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) روشن می شود همین قسمت هشتم خطابه ی غدیر است. ما نیز در این نوشتار برآنیم تا ویژگی های امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) را در خطبه ی غدیر ذیل همین فراز دوم درباره ایشان شرح دهیم تا ظرافت های بیانی آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره ی امام زمان بیش از پیش آشکار گردد.
امام علی(علیه السلام) درباره راز فراموشی پیام غدیر به میثم تمام گفت: پیامبر ما در روز غدیرخم فرموند: خدایا! هر که را من مولایش بودم، على مولاى اوست، ولى جز اندکى که خداوند، نگاهشان داشت، آیا دیگران این کلام پیامبر را به دوش کشیدند؟!
امام علی(علیه السلام) سالها قبل، سرنوشت و سرگذشت میثم تمار را از زبان رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده بود، میثم هم از پیش، شیفته اهلبیت و علاقهمند به آن عترت پاک بود.
اما اولین برخورد حضورى و دیدار میثم با آن حضرت در دوران خلافت امام انجام گرفت، به دنبال همین برخورد و ملاقات بود که حضرت، تصمیم گرفت میثم را از صاحبش بخرد و سپس وى را آزاد کند، بالاخره با تصمیم آن حضرت، میثم به آزادى رسید.
به مناسبت 22 ذیالحجه سالروز شهادت «میثم تمار» نگاهی اجمالی به زندگانی این یار با وفای امیرالمؤمنین(علیه السلم) از کتاب «آشنایی با اسوهها» نوشته حجتالاسلام جواد محدثی میاندازیم که در ادامه میآید:
این نماز که در روز 18 ذی الحجه مصادف با روز عید الله الاکبر عیدغدیر و قبل از ظهر اقامه می شود ، دارای شان وفضیلت بسیار عظیم و کم نظیر می باشد.
از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند :هرکس در ان روز (عید غدیر) دو رکعت نماز بخواند در حالی که نیم ساعت قبل از ظهر غسل کرده و در هر رکعت یک مرتبه حمد و ده بار توحید و ده بار ایه الکرسی و ده بار اناانزلناه را بخواند ، در نزد خدای عزوجل معادل صد هزار حج و صد هزار عمره است و هیچ حاجتی از حاجات دنیا و اخرت را طلب نمی کند مگر اینکه براورده شود و ان حاجت هر چه که می خواهد باشد . اگر هم این دو رکعت از تو فوت شد ان را قضا کن .
لذا این نماز ان قدر مسلم و معروف بوده است که مرحوم صاحب جواهر ان فقیه بزرگ می فرمایند : در مورد این نماز هیچ اختلافی بین قدما و متاخرین شیعه سراغ ندارم .
برگرفته از مقالات سایت سبطین
«قَالَ وَمَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّآلُّونَ»
خدایا تو میدانی آنچه را که من نمیدانم
در دانستن تو آرامشی است و در ندانستن من تلاطمها
تو خود با آرامشت تلاطمم را آرام ساز . . .
دعای بسیار زیبا که در نظر بنده حقیر آمد دعایی بود که در سایت دفتر استاد حسین انصاریان مطالعه کردم و از جمله برآوردن حاجت ها از فواید آن دعا بیان شده است و در سایت های دیگر و در سی دی نور نیز عبارت عربی یافت شد…
اکنون دعا را با وضو و ادب بخوانیم …..چرا که ادب و وضو بسیار در روایات تاکید شده است…
مؤلّف گويد: اين دعا همان دعاى رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در روز بدر و احزاب، و دعاى حضرت سيد الشهدا عليه السّلام در روز عاشورا است، و جز اين دعا دو دعاى ديگر از حضرت روايت شده كه در روز عاشورا خواندند، يكى دعايى است كه به حضرت سجاد عليه السّلام تعليم فرمودند، زمانى كه ايشان را به سينه خود چسباند در حالى كه از بدن مباركشان خون مى جوشيد، و اين دعا را براى حاجت و نياز مهم و اندوه و بلاى سخت و امر بزرگ دشوار مى خوانند…